Ústředním tématem dnešní doby je hledání cest z krize. Pomiňme v tuto chvíli polemiku, o jaký typ krize se skutečně jedná, a připusťme, že poslední fází, kterou firmy řeší, je krize likvidity. V důsledku toho dochází k propouštění a dalšímu ořezávání zdrojů, které následně budou bránit potřebné akceleraci výkonu.
Poznatky, které přináší obor Performance Tuning® v tomto směru, jsou stále ještě považovány za novátorské… Nejdříve se ale krátce podívejme na to, kde se vlastně tento obor vzal.
Přestože systemický přístup je pojem, který už manažerské a podnikatelské veřejnosti není zcela neznámý, je stále spojován hlavně s koučováním.
Podívejme se tedy, co je smyslem systemického koučování. Pokud se bavíme o individuální formě, můžeme říci, že smyslem je „zkompetentnění jedince ve vztahu k řešení problému“. Jedná-li se o práci s počtem do šesti osob najednou, nazýváme koučování skupinovým. V tomto případě hovoříme o malém sociálním systému. Práce s ním je násobně náročnější, než práce individuální, nicméně výsledky skupinového systemického koučování jsou, co se synergického efektu a následného praktického využití výstupů týká, nesrovnatelně větší, než při použití tradičních nástrojů řešení problémů.
Co ale dělat, když potřebujeme pracovat s větším počtem lidí najednou? Je to vůbec možné? Odpovědí na tyto otázky se zabýval tým specialistů. Výsledkem je obor Performance Tuning® jako aplikační rovina systemického přístupu orientovaná na práci s velkými sociálními systémy, ať už komerčními subjekty nebo jinými typy organizací. Díky Luhmannově Moderní teorii sociálních systémů, Prigoginovým objevům a dalším vědeckým poznatkům bylo možné vytvořit metodické zázemí pro tento typ práce.
Jak už asi tušíte, znalosti práce s velkými sociálními systémy umožňují managerům zvolit v době turbolencí a zvratů jiný přístup k vedení společnosti, než je tradiční krizové řízení. Zní to zvláštně, když říkám, použít v době krize něco jiného, než krizové řízení?
Možná. Ne, nenabádám vás tu bezhlavě odhazovat osvědčené recepty, jen si dovoluji vás vyzvat k hledání a studiu nových informací, na jejichž základě se budete moci kvalifikovaně rozhodnout, zda zůstat v zajetých kolejích, nebo vybočit… ale ne neřízeně, nýbrž vědomě a cíleně.
A pokud bych měla závěrem parafrázovat to, co jsem řekla o systemickém koučování, a to, že systemické koučování je vlastně proces zkompetentňování jednotlivce nebo skupiny ve vztahu k řešení problému, o Performace Tuning® bych řekla, že jde o zkompetentňování velkého sociálního systému pomocí práce s kontexty.
Více snad někdy příště.