Základním konceptem „ladění“ výkonu bez donášení řešení zvenku firmy/týmu/jednotlivce je tzv. konstruování řešení. I když tato dvě slova vypadají jako neobratné synonymum pro hledání řešení, není tomu tak. Jde o technický termín s přesným významem. Abychom ho mohli lépe pochopit, pokusíme se nejprve popsat tradiční způsob uvažování při řešení problémů a poté myšlenkový koncept konstruování řešení v Performance Tuning® aktivitách.
Již mnoho století je každý člen lidské společnosti od útlého dětství vychováván v myšlenkovém konceptu tzv. lineárně kauzální závislosti. Lidově řečeno – každý problém má svoji příčinu, jejíž odhalením a odstraněním dosáhneme vyřešení samotného problému. Tento myšlenkový koncept se lidstvu osvědčuje ve více než 80% případů jako fungující a je také základem tradičního přístupu k řešení problémů. Je postaven na analýze problému, odhalení příčin a jejich odstranění.
Tak jako v současné medicíně nikdo nezkoumá, že každý lék funguje jen v určitém (i když třeba vysokém) procentu případů, tak také většina z nás si neuvědomuje, že řešení problémů konceptem lineárně kauzální závislosti je funkční jen v omezeném procentu případů. Proto také stále „kvetou“ disciplíny jako poradenství a nástroje založené na analýze problému. Jak tedy postupovat tam, kde pátráním po příčinách problému a snahou o jejich odstranění jsme přes veškeré úsilí nenalezli řešení?
Již před více než 20 lety učinil Steve de Shazer společně s týmem dalších vědců rozvíjejících tzv. systemický přístup (otevřené přístupy založené na specifických vlastnostech tzv. živých systémů) šokující objev. Výsledkem je konstatování, že všechna fakta o problému patří více k problému samotnému než k jeho řešení. Nebo to lze říct i jinak – problém a jeho řešení spolu souvisí jen nepřímo. Pokusíme se to vysvětlit přímo mechanismem konstruování řešení. Představte si, že by Vás při hledání řešení vůbec nezajímaly informace o problému. Svoji zvědavost byste naopak napřeli do představy situace, kdy problém již byl dávno vyřešen (aniž bychom věděli jak). Důležité informace jsou zprávy o rozdílu mezi stavem „teď“ a stavem „po problému“ (stavu, kdy problém již neexistuje, dokonce systemický přístup přisoudil novotvar „ne-problém“). Právě co nejvíce popisů rozdílu mezi současným nežádoucím stavem a „ne-problémem“ tedy přináší stavební materiál na tvorbu postupu k řešení. Každá zpráva o rozdílu je totiž popisem toho, co se musí změnit a udělat, aby bylo „dobře“. Zbývá jen získané zprávy o rozdílu správně sekvenčně poskládat za sebou a máme návod k řešení. Tato cesta tedy nejen nepotřebuje analýzu problému, ale ani související expertní znalosti zvenku. Takový přístup důsledně respektuje vlastnosti živých systémů (jejich operacionální uzavřenost vůči vnějším vstupům a jejich autopoiezu) a dosahuje tedy efektů i tam, kde tradiční přístupy selhaly. Proto je Performance Tuning® jako koncepce dosažení zvýšeného výkonu účinná i tam, kde všechny tradiční postupy již selhaly.
Koncept konstruování řešení nahrazuje v projektech ladění výkonu firem/týmů/jednotlivců podle principů Performance Tuning® první analytickou fázi. Nevyžaduje tedy expertní analýzy a následné expertní zprávy a doporučení. V tradičním poradenství jsou právě tyto vstupní analýzy a návrhy řešení již v tomto okamžiku (aniž by řešení vůbec začalo být realizováno) velmi nákladným krokem, který zpravidla přesněji konstatuje to, co už jsme věděli. Oproti tomu konstruování řešení probíhá formou skupinového systemického koučování strategického týmu (tým řešitelů, zpravidla top management), který popíše zprávy o rozdílu mezi stavem „problém“ a „ne-problém“ v souvislostech změn chování konkrétních lidí a změn fungování mechanismů a postupů, které spolu tito lidé používají. Takto popsané postupy změn již v sobě skrývají návod „jak na to“ a nákladnost vzniku takového postupu k cíli je mnohonásobně nižší, spojená pouze s nákladem na skupinové systemické koučování. O jeho principech se zájemci mohou dozvědět více každý měsíc na nekomerčních popularizačních workshopech Performance Tuning®, případně je sami zažít formou „ochutnávky“ skupinového systemického koučování nad zcela konkrétními problémy své společnosti.